

Istnieje co najmniej 6 typowych łożysk, z których każdy działa na innych zasadach: Łożysko ślizgowe, składające się z obracającego się wału w otworze. Istnieje kilka specyficznych stylów: tuleja, łożysko czopowe, łożysko tulei, łożysko karabinowe, łożysko kompozytowe.
Ściągacze trójramienne dla budownictwa
Łożysko toczne, w którym elementy toczne umieszczone pomiędzy toczkami tocznymi i nieruchomymi zapobiegają tarciu ślizgowemu. Istnieją dwa główne rodzaje
o Łożyska kulkowe, w których elementami tocznymi są kulki kuliste
o Łożyska wałeczkowe, w których elementami tocznymi są rolki walcowe
łożysko klejnotowe, łożysko ślizgowe, w którym jedna z powierzchni nośnych jest wykonana z ultratwardego szklanego klejnotu, takiego jak szafir w celu zmniejszenia tarcia i zużycia. Natomiast o samych ściągaczach do łożysk więcej tu: ściągacze do łożysk.
Łożysko płynu, łożysko bezstykowe, w którym obciążenie jest podparte gazem lub cieczą,
Łożysko magnetyczne, w którym obciążenie jest podparte polem magnetycznym
Łożysko giętkie, w którym ruch jest podparty elementem obciążającym, który się wygina.
Wnioski
Zwykłe ruchy dozwolone przez łożyska są następujące:
rotacja osiowa, np. obrót wału
ruch liniowy, np. szuflada
obroty kuliste, np. przegub kulowy i gniazdowy
ruch zawiasów, np. drzwi, łokieć, kolano
Ściągacze trójramienne a tarcie
Zmniejszenie tarcia w łożyskach jest często ważne dla wydajności, zmniejszenia zużycia i ułatwienia wydłużonej eksploatacji przy dużych prędkościach obrotowych oraz uniknięcia przegrzania i przedwczesnego uszkodzenia łożyska. Zasadniczo, łożysko może zredukować tarcie ze względu na swój kształt, materiał lub poprzez wprowadzenie płynu pomiędzy powierzchniami lub oddzielenie ich od siebie polem elektromagnetycznym.
Dzięki kształtowi uzyskuje się przewagę przeważnie dzięki zastosowaniu kulek lub wałeczków, lub poprzez uformowanie łożysk zginających.
Pod względem materiałowym wykorzystuje właściwości użytego materiału łożyska. (Przykładem może być użycie tworzyw sztucznych o niskim współczynniku tarcia powierzchniowego)
Płyn wykorzystuje niską lepkość warstwy cieczy, takiej jak smar lub jako medium pod ciśnieniem, aby zapobiec dotykaniu dwóch części stałych lub poprzez zmniejszenie normalnej siły pomiędzy nimi.
Pola te wykorzystują pola elektromagnetyczne, takie jak pole magnetyczne, aby nie dotykać części stałych.
Ciśnienie powietrza wykorzystuje ciśnienie powietrza, aby zapobiec dotykaniu części stałych.
Ich kombinacje mogą być stosowane nawet w obrębie tego samego łożyska. Przykładem może być tu koszyk wykonany z tworzywa sztucznego, który oddziela wały/kulki od siebie, co zmniejsza tarcie ze względu na ich kształt i wykończenie.
Ładunki
Konstrukcja łożyska różni się w zależności od wielkości i kierunków sił, które są wymagane do podparcia. Siły mogą być w przeważającej mierze promieniowe, osiowe (łożyska oporowe) lub momenty zginające prostopadłe do osi głównej.
Prędkości
Różne typy łożysk mają różne ograniczenia prędkości roboczej. Prędkość określana jest zazwyczaj jako maksymalna prędkość względna powierzchni, często określana jest na poziomie ft/s lub m/s.